العنوان الرئيسي لانتخابات 2018 .. شغل انتخابات

1005

انتهت الانتخابات الرئاسية وبدأت النتائج الأوليه في الظهور، وعلى الرغم من تضارب نسبة المشاركة في عدد من المواقع الاخبارية الا ان نسبة الاصوات الباطلة ظهرت كبيرة في عدد من المحافظات، و بين مؤيد ومعارض انطلقت عدد من التدوينات الصغيرة عبر مواقع التواصل الاجتماعي الفيسبوك على الرقص أمام اللجان من بعض السيدات ،  لكن كان هناك فرق بين السيدات البسيطة اللي بتعبر عن فرحتها بمشاركتها بالانتخابات بالرقص مثلا وبين وجود عدد من الفتيات بشكل منظم تحملهم سيارة نصف نقل ومعهم " دى جى" تحمل شعار " تحيا مصر"  ، ويرتدون زي موحد بعض الشيء.

الأمر الي فسر مع وجود بعض البوستات لبعض المجموعات المغلقة على الفيسبوك، حيث قام البعض بالإعلان عبر صفحتهم عن ( شغل إنتخابات).


واختزلت مواصفات( شغل الانتخابات) في فتيات حسنة المظهر يرتدون بنطلون اسود وتيشت ابيض، بشعرها هتتواجد أمام اللجنة من الساعة 9صباحًا حتى الساعة 7 مساءً مع ميعاد غلق اللجان.


ومع عرض مواصفات الشغل وكمية البنات المطلوبة لــ( شغل انتخابات)، اتعرض معاهم كمان ( الراتب) أو ( السالري) كما جاء بالبوستات واللي كان قدره 150 جنيه في اليوم.


بجانب بوستات  ( شغل انتخابات) اللي تم انتشرت على مجموعات التواصل الاجتماعي، كمان انتشرت بعض الصور اللي حملت المواقف الغريبة اللي حصلت أمام اللجان واللي يستحيل تشوف منها تاني في أي دولة غير مصرواللي كان الغرض منها مدى مساعدة قوات الأمن للمواطنين اثناء العملية الانتخابات.

 


وحيث لاقت هذه الصورة عدد كبير من الانتقادات والسخرية على مواقع التواصل الاجتماعي.

وفي تقرير بثته قناة الcnnاشارالى  ما وقع امام اللجان الانتخابية من رقص للاطفال ، ومكبرات الصوت اللى انتشرت في جميع الجمهورية واحتفال المواطنين بالسيسي وكان الأمر تحول للاحتفال وليس المنافسة كما جاء بالتقرير المصور.



ومع الساعات الاخيرة لليوم الثالث والاخير للانتخابات الرئاسية اعلنت الهيئة العليا للانتخابات عن الغرامة المالية للممتنعين عن التصويت واللي قدرها 500جنيه، في محاولة أخيرة للحشد للجان الانتخابية.


تسجيل الايميل

شارك وفكر معانا وابعت تدوينتك