ترند "وسط البلد"

403


فجأة وبدون أسباب واضحه انتشر ترند على السوشيال ميديا مصاحب بهشتاج #وسط_البلد، والترند عبار عن ان البعض بيتريق علي المسميات التي يطلقها شباب وسط البلد علي أفعال معينة، باستخدام مصطلحات غير نمطيه وفيها عمق شويتين.. يعني كمثال من بعض االبوستات: ''في أي مكان اسمها خناقة.. في وسط البلد اسمها مشهد عبثي.''

وفي بوست اخر ''‏ممكن تبقى مقضياها في كل حتة ومع اي حد بس في #وسط_البلد اسمها فريندز ويز بينفيتس''

واخر ''ممكن تبقى متحرش وكل صحابك عارفين ده بس في وسط البلد هيسموك مناصر لحقوق المرأة..''


وفي المقابل اتخلق فريق آخر للرد علي فريق الاولاني الذي يسخر من شباب وسط البلد، فريق يدافع عن وسط البلد، وينتقد الساخرين منها ووصفهم بـ المنافقين لأنه معظم الي كتبوا بوستات تريقه علي وسط البلد هما هما اللي متواجدين فيها علطول..


لكن في الحقيقة من خلال قرأتيللبوستات شعرت بقدر كبير من السعادة والمفاجأة اما اتضحلي انه كل الناس فاهمين ومستوعبين ما يفعله الكثير من استغلال لمعاني الحرية والنسوية واستغلال ل كُن وسط البلد مقر المتحررين لاستدراج بنات أو الضحك علي عقول البشر أو لاكتساب مكانه معينه في منظمه معينه تحت ستار المناهض المناصر للحقوق والعدالة..


كنت اعتقد لوقت طويل اني الوحيدة التي أشعر بعدم الارتياح للأسلوب الغريب التي يستخدمه بعض الأشخاص لكي ينالوا مرادهم بطريقه ملونه مرعبه.. يعني الشخص السيء ببساطه بيكون واضح انه سيء، ونيته وغرضه غير سليم، لكن شئ مخيف وغير مفهوم اما تلاقي شخص ما بيقنع بنت بكل الطرق والكلمات التحفيزيةالخطابية العظيمة ان تثور علي المجتمع والتقاليد وان جسمك ملكك وحريتك هي الأهم..الخ عشان في النهاية يوصل لأنه يعرض عليها علاقة أو يتحرش بيها علي اعتبار انه الاحضان والتلامس عادي وخليكي اوبن مايندد ولطيفه ومتحرره يا اخت..

كنت اوصف نفسيبأني شخص قديم الطراز واني لا انتمي لهذا العالم المتحرر الثوري لأني لا أستطيع أن اتقبل هذا الأسلوب في التعامل من تجاوزات في الألفاظ ، وطريقة الكلام والتعامل بالأيدي واللمس طوال الوقت بدون سبب وبدون أستاذان..


لذلك شعرت بقدر من النصر وعدم الوحدة اما قريت البوستات واكتشفت انه مش لوحدي وانه واضح انه في إجماع من الكثير علي نفس الأفكار والنفاق والاستغلال الي بيحصل.

ولو ان التراند كوميدي ساخر بحت ولا يهدف لأي شئ ذات معني ولكنِ بطريقه ما اجده تراند هام، ويقدم بعض من الكشف للكذب والاستغلال الي بيحصل من الكثيرين في هذه المنطقة بالذات (وسط البلد)، ودا بطريقة ما -أعتقد- هيخلي البعض حريص وفاهم انه فعلاً في أشخاص ممكن يستغلوا كل معاني الحرية والنسوية لمنافعهم الشخصية الدنيئةفقط.


تسجيل الايميل

شارك وفكر معانا وابعت تدوينتك