فتاة الثقب الأسود

420


العالم كله (بما فيه المصريين) يحتفل بالصورة التي تم التقاطها لأول مره للثقب الأسود، ودا حدث واكتشاف تاريخي عظيم، يستحق كل التقدير والاحتفال، والحدث دا كان مجال لكتابه ونشر مقالات وبوستات علمية كتير، اعتقد انها مكنتشهتتنشر ولا حد كان هيهتم يعرف المعلومات الي فيها اويبحث بشكل فردي لولا هذا الحدث..


لكن ماحدش اتكلم عن "كاثرين بومان " صاحبة ال29 عام الي كان ليها دور كبير في الصورة الي اتنشرت، ويمكن من غيرها مكنش كل دا هيحصل، او علي الاقل مكنش هيحصل حالياً.

ببساطة كاثرين اكتشفت خوارزمية ساعدت بشكل أساسي وكبير في تصوير الثقب الأسود..


كاثرين بومان، عالمة حاسوب، ودرست الهندسة الكهربائية في جامعة ميتشيغان، وحاصلة علي دكتوراة من معهد ماساتشوستس للتكنولوجيا، وهي حالياً باحثةٌ وزميلة مابعد الدكتوراه في مركز هارفارد سميثسونيان لعلوم الفيزياء الفلكية.

كاثرين اشتغلت ما يقرب من 6 سنوات علي الخوارزمية الي ساعدت في التقاط الصورة الي التقطت للثقب الاسود من ايام فاتت، وكانت ساعتها لسه طالبه دراسات عليا.

وصممت الخوارزميات بطريقة تخليها تقدر تسد كل الثغرات الي ممكن تكون في البيانات المصورة الي بتم التقاطها بالتلسكوبات، لحد ما وصلوا للنتيجة الي ظهرت في الصورة الي انتشرت علي الانترنت 

وكانت كاثرين من ضمن الثلاثين باحث الي استخدموا الخوارزميات للإنتاج الصورة الي وصلتلنا في النهاية.

وبرغم من انه كاثرين مش عالمة فلك لكن قدرت تدخل وسط فريق العمل وتضيف أضافة ملحوظة لدرجة انها انكتب عنها في الصحف الاجنبية دونً عن باقي فريق العمل.

يمكن المقال يكون انحيازي بشكل ملحوظ ل كُون كاثرين أنثي، ولكن مش الهدف انكار مجهودات الجميع وبروزه كاثرين فقط، بس شئ لطيف انه أنثي تجد الفرصة لإظهار واستغلال ذكائها وعلمها للمشاركة في اكتشاف عظيم زيي دا. دايماً بنسمع عن اسماء علماء ذكور ويمكن النسبة الاكبر للمكتشفين برضه من الذكر، برغم انه في نساء كتير لديهم ما يكفي من العلم والذكاء لأضافه الكثير للمجتمع العلمي، لكن بسبب الاستاندر الشائع انه علوم الحاسوب والفلك تخص الذكور بشكل اكبر، فلا يجد النساء فرصة للمشاركة او الاضافة.




تسجيل الايميل

شارك وفكر معانا وابعت تدوينتك